vrijdag 22 juli 2011

Salade van quinoa en gegrild zuurdesembrood

Nieuwsgierig geworden na zoveel media aandacht van alle profi culi's in Nederland besloot ik mezelf vorige week te trakteren op dit vega kookboek. Onderstaand recept, is geproefd en goedgekeurd door mijn lieve jeugdvriendin: Ann - Sophie. Die ik meteen ook wil bedanken voor de heerlijke avond. Ook zonder wijn was het weer bijzonder fijn!

What you need voor 4 personen:
40 g quinoa (is een mega healthy pseudo graan, verkrijgbaar bij de natuurwinkel)
4 sneden zuurdesembrood
3/4 dl olijfolie
4 rijpe middelgrote tomaten (ik kocht wilde tomaten, waar ik wel een beetje spijt van had, want 4 euro voor 1 bakje), in blokjes
3 mini komkommers, in blokjes
1/2 kleine rode ui in flinterdunne ringen
4 eetl. fijngesneden koriander
1,5 eetl. fijngesneden munt
2 eetlepels fijngesneden peterselie
1 eetlepel citroensap
3/4 eetl. rodewijnazijn
2 kleine tenen knoflook, fijngehakt
zout en zwarte peper

En zo maak je het:
Kook de quinoa (na grondig wassen in een zeef met mini gaatjes zodat t er niet doorheen valt, wat bij mij overigens wel t geval was) in 9 minuten in kokend water gaar. Afspoelen met koud water, laten uitlekken.

Smeer de sneden brood in met olijfolie en peper en zout. Gril in de oven totdat ze droog en knapperig zijn. Daarna laten afkoelen en in kleine stukjes breken.

Meng alle ingrediĆ«nten door elkaar: et voila: wederom een supersnelle en gezonde maaltijd.

Overigens vind ik het een  mooi boek, met originele recepten. Maar wordt zeker niet mijn favoriet. Yotam schrijft nogal droog en ik vind de foto's niet bijzonder. Hou t blog in de gaten voor meer recepten, want ben van plan om elke week een recept uit dit boek te koken!

Wat ik tijdens het koken luisterde: The Record Collection van Mark Ronson (geweldig album!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten