donderdag 14 april 2011

Rabarber - aardbeimuffins

Afgelopen dinsdag bezocht ik Landmarkt, een supermarkt die zo lokaal mogelijk probeert te zijn. Ik werd heel blij van de groente en fruit afdeling. Wat een ruime keuze! Echt een feest! De andere afdelingen mogen nog wel wat uitgebreider, daar was ik niet echt van onder de indruk. En ook de lunch was een tegenvaller. Duur en niet bijzonder. Maar terug naar het fruit: aangezien april rabarber maand is had ik in al mijn enthousiasme 10 stengels ingekocht. Eenmaal thuis naarstig gezocht naar een recept. En dit is het geworden:

foodiesmagazine.nl
3 eieren 
250 gram rietsuiker
1/2 liter halfvolle melk (ik ben fan van Arla)
11/4 
1 theelepel vanille extract
300 gram tarwebloem
1/2 theelepel zout
2 volle theelepels zuiveringszout (verkrijgbaar bij Unlimited Health)
160 gram volkorenmeel (ik heb boekweit gebruikt)
25 gram havermout
450 gram rabarber in dunne schijfjes
300 gram diepvries aardbeien in 4 stukjes gesneden
geraspte schil van 1 bio sinaasappel

Verwarm de oven voor op 180 graden. Vet een muffinvorm in of gebruik papieren bakjes. Klop de eieren en suiker in een grote mengkom door elkaar. Roer de melk, olie en vanille door het eimengsel. Zeef de tarwebloem met zout en zuiveringszout in een andere kom, voeg het volkorenmeel en de havermout toe en roer alles door het eimengsel. Voeg rabarber en aardbei en sinaasappelschil toe, mengen en vul de vormpjes voor driekwart met het mengsel. Bak ze 15-20 minuten in de oven tot ze gaar zijn en terugveren als je erop drukt. Laat ze afkoelen op een taartrooster. 

Met bovenstaand recept maak je ongeveer 30 muffins! Dus of je maakt je klasgenoten/ collega's/vrienden heel blij of je vriest een gedeelte in.





1 opmerking:

  1. Heerlijke combinatie! Ben gek op rabarber dus dat ga ik zeker een keer maken. Ik kom binnenkort een keertje lunchen!

    BeantwoordenVerwijderen