dinsdag 5 april 2011

Zaaien moeten we!

Vorig jaar hebben we, op ons dakterras, een klein moestuintje aangelegd. Erg leuk om je eigen gekweekte aardbeitjes te eten! Bovendien is er weinig zo ontspannend en hoofd leeg makend als gewoon lekker aanklooien in je tuintje. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik t vaak na 10 minuten weer gehad heb en mij nestel in de zon, terwijl mijn allerliefste wederhelft zich bekommert om al het groen.

Een moestuin op je dakterras/balkon is  helemaal niet moeilijk en neemt niet veel ruimte in beslag. Wat heeft men nodig:

*Een houten bak van (zelf te timmeren of kant en klaar van het tuincentrum, die zijn wel standaard 1 bij 1 meter geloof ik) die ongeveer 30 cm diep is.
* Aarde, (wij hadden die geschept uit de ouderlijke tuin)
* Gedroogde mest

Vul de bak tot de rand toe met de aarde, vervolgens maak je een lange gleuf van 10 a 15 cm diep, daar strooi je, mondjesmaat, de zaadjes in. Het is echt niet nodig om veel zaadjes op 1 stukje te gooien. Op 15 cm afstand kun je een volgende gleuf maken en weer andere zaadjes planten.  Makkelijke groenten en kruiden zijn: radijs, tuinkers, rabarber, snijbiet, marjolein, bieslook, salie, tijm, dragon en citroenmelisse. 

April is zaaimaand: snel aan de slag dus! Succes! En mocht je tuinier inspiratie willen op doen: bezoek Urban Green! Echt het allerleukste adres als het om tuinieren gaat! 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten